Saturday, May 19

Arwah tu baik sifatnya.

Assalammualaikum, 

Ini bukan lagi propaganza, malah bukan melodi mahupun rancangan 360. Okay tak masuk. Arwah tu baik sifatnya. Ye, sangat baik. Tapi siapakah? Haa meh cek habaq mai. 

Semua orang ada binatang peliharaan kan, kalau dalam english, lovely pet lah apa ke. Ada yang bela kucing, hamster ke tikus ke biawak ke yang pasti jangan sesekali bela hanjing atau babbeyy bagi yang Islam. Tapi, saya lain dari yang lain sikit. Saya tak bela kucing. Hamster? Haa tidak. Biawak? Haa lagi lah tidak. Tapi saya bela anak ayam. Mereka comel-comel belaka *lompat bintang* ❤


See, comelkan? Semua yang masih baru semua takut nak pegang. Takut kena patuk lah, takut kena cakar lah, yang paling tak masuk, takut kena gigit. Err ayam gigit? Tolonglah, dia tak gigit okay. Ayam ni manja. Kalau saya tengah duduk, nanti dia datang dekat kaki saya. Bila saya angkat dia, dia sandarkan kepala dia lepastu tidur. Comel kan? :)

Sekarang, mak ayam tu *ehehehe* takde dekat rumah. Ayah saya hantar dia pergi tempat lain sebab dia nak bertelur. Jadi, tinggallah anak-anaknya dekat rumah ayam tu. Tapi, ayah ada beli lagi sekor ayam jantan. Ayam sabung. Tahu? Kalau taktahu, pergi google. Nama dia Ajak. Badan dia besar, tapi sebenarnya dia masih keanak-anakan dan dia pun comel juga. 


Tengok, comel kan? Okay dah cukup. Saya rasa dah banyak kali saya type perkataan "comel" ni. Tapi hakikatnya anak ayam ni memang comel. Biasalah, nama pun anak ayam. Tapi, pagi tadi sedang saya bermimpi indah menari di awang-awangan, tetibe suara mak saya masuk dalam mimpi tu

"Nanaaa, nanaa! Bangun! Anak ayam dah mati, kesian dia"

Dan saya macam err apalah yang emak saya merepek pepagi buta ni hehe. Dengan mata terbuka setengah, mak cakap balik, terus besau haa mata ni. Terus pergi rumah ayam tengok apa jadi. Anak ayam ada sembilan ekor termasuk Ajak ada 10. Tapi yang tinggal dalam rumah ayam tu cuma 4 ekor dan 4 ekor tu cuma bangkai je.

Tiga ekor anak ayam dan Ajak dalam tu. Diorang dah mati. Leher Ajak patah. Mulut dia berdarah, bulu dia tercabut. Lagi tiga ekor anak ayam tu ada yang leher patah, isi perut terkeluar, dah ada yang dah jadi leper. Awak boleh bayangkan tak apa perasaan saya masa tengok ayam yang hari-hari saya peluk kadang-kadang cium, hari-hari saya bagi makan, jadi macam tu? Sebak.

Saya ingat lagi 6 ekor dah hilang jugak, pergi cari, diorang ada sekumpulan dekat depan rumah. Mesti diorang fobia. Mereka masih kecil. Kesian diorang. Pergi rumah kakak nak bagitahu ayam dah mati. Btw, rumah kitorang depan-depan je. Tak tahu kenapa, sebak semacam sampai bagitahu abang yang ayam dah mati sambil menangis. 

Jalan balik rumah pun masih menangis. Bila tengok mak angkat arwah ayam tu semua, menangis lagi. Bila on fb, kakak lagi sorang yang dekat Utem tanya kenapa, bagitahu dekat dia, menangis lagi. Lepastu dia call, dia pulak yang menangis. Sedih dia lain macam. Sedih dengan cara dia mati. Kejam sungguh. Biawak atau musang yang bunuh belum pasti. 

Sweet kan diorang? Pandai buat bentuk love. Tapi, yang tengah tu salah satu yang mati. Sedih sangat. Kesian dia. Tak sanggup nak tanamkan sampai suruh jiran tolong tanamkan dia. Takpe, mereka lebih bahagia berada di sisi Allah. Ada lagi 6 ekor, saya akan jaga diorang betul-betul :')




P/s : Semoga mereka tenang disana :'(